Discord är ett kommunikationsverktyg med både text-, röst- och videofunktioner. Till skillnad från Zoom & Skype hanterar Discord lättare större föreningar med hundratals medlemmar.

Steg 1

Vart börjar man?

Om ni som nyblivna medlemar vill komma igång med alla våra tjänster och börja nätverka så föreslår vi att ni börjar med att surfa in på vår undersida ”Community”. Här hittar ni vår Discord-server. Klicka på knappen ”Connect” och hoppa vidare till nästa steg!

Ni som är nyfikna och vill testa på vårt nätverk är också välkomna att logga in och skapa en profil till vår Discord-server. Ni kommer att tilldelas rollen ”Gäst”, som gäst har ni inte fri tillgång till alla text- och röstkanaler men tillräckligt för att kunna bilda er en uppfattning om våra tjänster.

 

Steg 2

Vad ska jag heta?

Nu är det dags att välja användarnamn (hur ni vill presentera er på servern). Vi har en namn-mall som ni gärna får använda er av.

Förnamn Efternamn – Företagsnamn

Exempel. Bo Allén – Bosses Bygg AB

 

Klicka i rutan för att acceptera Discords användarvillkor och sedan klickar ni fortsätt.

Steg 3

Denna har du nog koll på?

Fyll i er ålder (utan att dra av allt för många år 😉
Denna informationen kommer inte att vara synlig.

Klicka sedan på ”Klar”.

Steg 4

Registrering

Dessa uppgifter kommer ni att använda för att logga in på Discord i fortsättningen. Glöm inte att skriva upp ditt lösenord!

Klicka sedan på ”Registrera konto”.

Steg 5

Verifiering och appen

Alla våra tjänster på WeDo Business kommer vara tillgängliga genom er webbläsare.

Men om ni föredrar att ha Discord som ett program installerat på er dator så har ni möjligheten att ladda ner det här genom att klicka på ”Hämta Skrivbordsappen”.

Klicka ner rutan och surfa in på ditt e-postkonto, här hittar ni ett mejl från Discord där ni bekräftar att det är er e-post genom att klicka på bekräftelselänken.

 

Du är nu medlem på vår server och i vår community!

Funktioner 

1.

Användar-inställningar

Nere i vänstra hörnet hittar ni er användarinformation. Här ser ni ert användarnamn, om er mikrofon/headset är på- eller avstängt samt ett kugghjul där ni kan ändra alla era personliga inställningar.

2.

Text- och Röstkanaler

Längs med vänstra sidan ser ni alla text- och röstkanaler på servern. I en textkanal, som markeras med en hashtag, går det enbart att läsa och skriva text.

I textkanalerna hittar ni information, regler samt möjligheter att chatta med andra medlemmar.

I en röstkanal, som markeras med en högtalarsymbol, går det enbart att prata med andra medlemmar genom t.ex ett headset.

3.

Medlemmar

Längs med högra sidan ser ni alla medlemmar som är online/offline samt deras roller.

Som ny på servern börjar ni med rollen ”Gäst” som har begränsad åtkomst till de olika kanalerna.

Hur ställer jag in min mikrofon och headset?

Börja med att klicka på kugghjulet brevid ert användarnamn nere i vänstra hörnet. Fortsätt sedan genom att klicka på ”Röst & Video” i menyn på vänster sida.

Här inne kan ni göra en mängd olika inställningar, här följer en mindre ordlista som hjälp på vägen.

INMATNINGSENHET  = Vilket mikrofon vill ni använda?
UTMATNINGSENHET = Vilka högtalare / headset vill ni använda? (vi rekommenderar att ni använder er av headset)

INMATNINGSLÄGE = Välj mellan att aktivera er mikrofon genom att trycka ner en knapp på tangentbordet (t.ex caps lock) eller aktivera mikrofonen varje gång ni pratar.

INGÅNGSKÄNSLIGHET = Om ni valt att aktivera mikrofonen när ni pratar så kan ni genom denna inställning bestämma hur högt ni måste prata innan mikrofonen går igång. Testa er fram men om någon nämner att de hör er andas eller ert tangentbord när ni skriver kan det vara läge att minska känsligheten.

Hur bjuder jag in en vän?

Alla medlemmar är välkomna att bjuda in vänner och bekanta till vår gemenskap.

Bjud in en vän genom att klicka på den lilla pilen höger om WeDo Business namnet uppe i vänstra hörnet.

Vidare klicka på ”Bjud in personer” och kopiera länken. Skicka länken till era kontakter så är bara för dem att följa instruktionerna.